Tiny Hand ᴡᴏʀᴅᴘʟᴀʏ ♔ -

Tips: När du ska öva inför ett prov/förhör







Nu har jag suttit och övat på inför mitt kemi förhör, så nu tänkte jag ge lite tips på olika sätt man kan öva på när man har prov eller liknande. Det är inte säkert att någon av de här sätten funkar för dig. Det är olika beroende på hur man lär sig saker. Man får helt enkelt hitta det perfekta sättet för en själv :)

Jag tänkte börja med det sättet som jag själv använder. Nämligen att skriva enga frågor om texten som man ska kunna.
Plocka ut det som du tycker är viktigt och skriv frågor till det. Även om du har fått ett papper med instuderings frågor så är det lättare att lära sig om man själv har formulerat frågan.

Ett annat sätt är att göra en massa anteckningar eller bara skriva allt som står i texten men man skriver det helt med egna ord. Det är lättare att komma ihåg ens egna förklaringar en de som står i skolböckerna.

Sista tipset är att du kan först läsa ett litet stycke och sedan återberätta för dig själv vad som stod i det stycket. Sen tar du större och större stycken hela tiden och tills sist kan du väl hela boken utantill :)
Detta tränar också ditt minne väldigt mycket.



    Comments:
Postat av: anna

ska prova nån gång tipset :)

2011-05-02 @ 17:44:54
URL: http://www.saning.blogplatsen.se

Comment here:

* Name:
Remember me?

  E-mail: (won'tbe puliced)


  URL:


  * Your comment:



* mandatory