Tiny Hand ᴡᴏʀᴅᴘʟᴀʏ ♔ -

11. How did you get into kpop?

Den här frågan har jag längat efter :) För det är den som är mest intressant att svara på.
Jag kommer ihåg exakt hur det gick till när jag började lyssna på kpop. Jag hade redan lyssnat lite grann på jpop ett tag, mest soundtrack från anime och jag lyssnade även en hel del på Gackt (J-Rock). En av mina kompisar lyssnade på en kpop grupp som heter SHINee, och eftersom jag inte var så insatt i kpop (jag föredrog jpop och jrock, eftersom det var på japanska) så jag sökte upp SHINee på Youtube och lyssnade på första låten som kom upp. Har för mig att det var Lucifer. Jag tyckte låten var rätt bra - har jag för mig :/ Men det var inte där som min kpop addiction började. Jag var inne på tumblr mycket redan då (fast min tumblr bestod av andra saker på den tiden ^^) (Herregud, det låter som om jag skriver om något som hände för några år sedan när det snarare handlar om ett halv år..)
 
SHINee. Jag har inte fortsatt att lyssna på dem :/
 
En av de som jag följde på tumblr rebloggade ofta bilder på samma asiasiska killar, i alla fall så kände jag hela tiden igen en av dem - mest på grund av hans platina blonda hår. Efter att ha sett honom på tumblr flera gånger så beslöt jag mig för att ta reda på vem det var. Men det var inte så jättelätt. Jag kollade vilka namn som stod bland taggarna, men när jag sökte på de olika namnen så kunde jag inte hitta honom. Anledningen var för att på de bilderna jag hittade då jag sökte på hans namn så hade han inte blont hår och då kunde jag inte känna igen honom. 
 
Jag gav upp, fast inte så länge, för han fortsatte dyka upp på min dashboard. Tillslut så sökte jag på wikipedia (för jag hade äntligen fattat att den blonda och "de andra" var samma person) och då fick jag reda på att han var med i en grupp som heter Super Junior. Den första låten jag hörde var Mr. Simple. Efter att ha hört den låten så började jag lyssna mer och mer på Super Junior - men det var fortfarande det japanska som gällde för min del. 
Den blonda killen som jag snackar om är Eunhyuk, han är alltså min första bias. Även om det inte varade särskilt länge (han blev ersatt efter att jag upptäckt Siwons acting skills ^^)

Eunhyuk
 
Min "upptäcktsresa" fortsatte och kort efter det att BIGBANG vunnit MTV Awards 2011 så såg jag deras musikvideo för Tonight och tyckte att den var väldigt bra. Det tog lite tid men när jag väl kommit börjat lyssna ordentligt på BIGBANG så gick det snabbt fram. Jag började även se en del kdraman och började upptäcka fler grupper - både via tumblrt och via Mnet. 
 
BIGBANG - Tonight
 
 Och nu är jag alltså addicted ;) 
Jag lyssar inte så mycket på jpop längre, bara soundtrack. Fast när det kommer till Jrock.. ja, det är en annan historia ;) 
Det här blev ett väldigt långt inlägg med väldigt mycket text.
 
 
ps. Egentligen så är det 15 frågor som jag ska svara på, men de som är kvar har jag redan svarat på i det här inlägget så jag tycker inte att det behövs ett enskilt inlägg för de fyra frågorna :) 
 

    Comments:

Comment here:

* Name:
Remember me?

  E-mail: (won'tbe puliced)


  URL:


  * Your comment:



* mandatory